Faktura

I listan nedan hittar du de vanligaste frågorna kring faktura och betalning.

Faktura

Hur betalar jag min faktura?

Du kan välja att få din faktura som pappersfaktura eller e-faktura. Vi rekommenderar att du ansluter dig till e-faktura, då slipper du eventuell aviavgiften. Anslut e-faktura via din internetbank genom att söka på din produkts namn och följ sedan anvisningarna.

Du kan själv välja vilket belopp du önskar betala in, däremot är det viktigt att du alltid betalar minst det belopp som står angivet som ”lägst att betala”. Om du alltid betalar totalbeloppet på din faktura så tillkommer ingen ränta. Tänk också på att inte betala in mer än din kreditgräns. Vid tillgodohavande kan belopp av betydande storlek komma att betalas ut. Se fullständiga kortvillkor.

Du kan enkelt göra inbetalningar när du själv önskar med dina inbetalningsuppgifter. Ditt OCR-nummer och bankgiro hittar du på Mina sidor, i appen och på dina fakturor. Observera att dina inbetalningsuppgifter alltid är samma.

När kommer fakturan?

Du får din faktura kring den 15-25:e varje månad (tidigare med e-faktura). Du kan också alltid hitta din faktura på Mina Sidor. Där hittar du all information om ditt kort.

Var hittar jag mina inbetalningsuppgifter?

Du hittar dina inbetalningsuppgifter på mitten av förstasidan, samt längst ned på ditt faktura. Observera att ditt OCR-nummer (referensnummer) alltid är detsamma, så du kan lätt göra inbetalningar när du själv önskar med inbetalningsuppgifterna nedan.

Betalningsmottagare: EnterCard Group AB

Bankgironr: 5122-5860

OCR-nummer: Du hittar ditt OCR-nummer på din faktura under inbetalningsuppgifter.

När börjar jag betala ränta?

Du har upp till 55 räntefria dagar på dina inköp. En gång i månaden får du en faktura med saldo och en översikt av var och när du använt kortet. Räntan beräknas från förfallodatum på det belopp som du har lämnat kvar.

Jag vill göra en extra insättning. Hur gör jag?

Du hittar dina inbetalningsuppgifter på mitten av förstasidan, samt längst ned på ditt faktura. Ditt OCR-nummer (referensnummer) alltid är detsamma.

Kan jag se mina fakturor och transaktioner online?

Ja, både i appen och på Mina Sidor kan du se dina fakturor och annan information om ditt kort. Du kan bland annat se dina transaktioner, saldo och utnyttjad kredit. Du kan även ansöka om en höjning av din kredit och göra betalningar. Du kan också göra överföringar från ditt kort, både till dig själv och till andra.

Varför har jag fått en påminnelse när jag har en överenskommelse med er?

En påminnelse skickas ut per automatik om en inbetalning är sen eller inte täcker hela ”Lägst att betala” enligt fakturan. Har du en överenskommelse med oss per telefon så gäller den överenskommelsen fortfarande och du kan bortse från påminnelsen.

Jag har flyttat, och får inte mina fakturor. Hur gör jag?

Vi uppdaterar din adress automatiskt mot folkbokföringen. Är adressen inte uppdaterad så kan det vara så att vi inte mottagit rätt adress, och vi ber dig kontrollera detta mot folkbokföringen. Du kan annars logga in på Mina sidor och maila oss – så kan vi uppdatera adressen.

Hur fungerar betalningsfri månad?

En betalningsfri månad innebär att du inte behöver betala fakturan den månaden, utan skjuter på den till månaden därpå.

Du kan nyttja tjänsten två gånger per 12 månader och du kan inte ansöka om betalningsfri månad två månader efter varandra. Ansök om betalningsfri månad genom att logga in på Mina Sidor. Eventuella räntor för perioden debiteras som vanligt. För effektiv ränta se fullständiga villkor.

Hur betalar jag av min räntefria delbetalning snabbare?

Om du önskar betala av din räntefria delbetalning tidigare än vald betalningsplan, kontakta Kundservice via Mina Sidor.

E-faktura

Vad är E-faktura?

E-faktura är ett elektroniskt dokument som skickas direkt till din Internetbank. E-faktura fungerar precis som fakturan du får idag, men med den skillnaden att du får den elektroniskt i stället för på papper. På e-fakturan aviseras alltid det lägsta belopp du kan betala, dvs. 3 % av ditt totalt utgående saldo. Du kan ändra till att bli aviserad 100% av ditt utgående saldo på Mina Sidor.

Du kan även själv klicka dig in på e-fakturan och ändra till ett annat belopp om du önskar göra en större inbetalning. Om du är osäker på hur du gör detta så kan du kontakta din internetbank. E-faktura är ett kostnadsfritt sätt att få sin faktura.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

E-faktura anmäler du på din internetbank. Sök efter din produkt och följ anvisningarna.

Kan jag ändra så att jag blir aviserad hela skulden via e-faktura?

Ja, du kan ändra aviserat belopp från lägsta belopp till totalt utgående saldo och tvärtom på e-faktura via Mina Sidor. Funktionen fungerar endast om du redan har aktiverat att få e-faktura. Ändringen träder i kraft på nästkommande e-faktura.

Hur avslutar jag e-faktura?

Du avslutar tjänsten genom att logga in på internetbanken och göra en avanmälan av e-faktura.

Hur gör jag om jag har e-faktura och ska byta bank?

Banken hjälper dig oftast att flytta över e-fakturan till den nya banken. Om det inte är möjligt kan du logga in på din gamla bank och göra en avanmälan av e-faktura. Gör sedan en ny anmälan om e-faktura på din nya bank.

Autogiro

Kan jag välja att ha autogiro?

Nej, istället för autogiro erbjuder vi i dag e-faktura. Erbjuder din bank automatisk betalning så kan du välja detta som alternativ.

Mitt autogiro drogs trots att jag gjorde en inbetalning. Varför?

Om du gör en egen inbetalning känner inte autogirot av detta och drar beloppet som står på ditt kontoutdrag. Om du vill pausa/ta bort ditt autogiro så behöver du kontakta Kundservice senast fem arbetsdagar innan förfallodatum.

Inkasso

Vad gör jag om mitt ärende gått till inkasso?

Efter tredje påminnelsen och utebliven betalning så skickas ärendet till inkasso. Om ditt ärende går till inkasso så får du ett brev från inkassobolaget och då är det dit du vänder dig vid frågor. Om ärendet ännu inte gått till inkasso så kontaktar du vår Kravavdelning på telefon 08-737 12 10.

Vad gör jag om jag betalt in till fel bankgiro eller med fel OCR-nummer?

Om du betalt in till fel OCR-nummer ber vi dig kontakta Kundservice.

Jag har fått en påminnelse fast jag har betalt. Vad beror det på?

Om du fått en påminnelse trots att du betalat din faktura kan det bero på att den registrerats efter förfallodatumet eller att du betalat in fel belopp. Kontrollera på Mina sidor att betalningen är enligt fakturabeloppet. Observera att det kan ta upp till 3 bankdagar från att betalningen är gjord till att betalningen är registrerad hos EnterCard. Har betalningen registrerats efter förfallodagen kan en påminnelse skickats ut på grund av det.

Betalningsproblem

Jag kan inte betala min faktura nu. Vad gör jag?

Vi vill underlätta för våra kunder så att de kan hantera sina lån och krediter på bästa möjliga sätt. Om oförutsedda situationer ändå uppstår bör du kontakta vår krav-avdelning omgående för att förhindra att situationen förvärras. Det blir oftast dyrare ju längre man väntar med att hitta en lösning på problemet.

Vi hjälper dig

Vår krav-avdelning finns till för att hjälpa kunder som av olika skäl har fått sin betalningsförmåga nedsatt och hamnat efter med sina betalningar. Om en kund till oss hamnar i betalningssvårigheter kan vi anpassa betalningarna utifrån kundens ekonomiska situation.

Du kan alltid kontakta vår krav-avdelning på telefon: 08-737 12 10 med öppettider mån-tors kl. 9-20, fre kl. 9-17 om du får betalningsproblem eller har frågor gällande en förfallen faktura.

Undvik att hamna efter

Kunder som inte betalar sina fakturor i tid får en betalningspåminnelse från oss. Om fakturan sedan inte betalas i tid överlämnas hela skulden för externa inkassoåtgärder och kund riskerar att registreras i UC:s register över missbrukade krediter. Om krediten överlämnas till inkasso så sänds information direkt från inkassobolaget om den fortsatta behandlingen av krediten. Först ifall skulden inte kan betalas hos inkassobolaget och ärendet överlämnas till Kronofogden, finns risk för en betalningsanmärkning. Har du som kund betalningssvårigheter så kontakta gärna vår krav-avdelning  innan det går för långt så hjälper vi dig så gott vi kan.