Lämna inte ut personlig information

Entercard ber dig aldrig, via telefon, e-post eller sociala medier, att lämna ut dina koder, personnummer eller kredit – och bankkortsnummer. Om du får ett sådant mejl eller telefonsamtal, bör du vara extra försiktig. Det kan vara en bedragare som försöker lura till sig personlig information.

Säkerhetstips och varningar

Om det finns ökad risk för, eller pågående bedrägerier eller cyberattacker, kommer Entercard att informera våra kunder via vår hemsida. I särskilda fall kommer vi även kontakta kunder via SMS, e-mail och telefon.

Phishing

Bedrägeri via e-post eller sociala nätverk kallas även för Phishing och är en metod som syftar till att samla in känslig information från dig. När avsändaren fått in informationen är tanken att informationen skall användas i olagligt syfte som t ex att ta ut pengar från ditt bankkonto eller stjäla din identitet.

Så vet du att det är ett falskt e-postmeddelande:

• Om avsändaradressen och/eller domännamnet inte tillhör Entercard.
• Om du ombeds att lämna ut dina kortuppgifter för att ditt köp ska kunna genomföras eller för att kortet inte ska spärras.

Om du misstänker att du fått ett falskt e-postmeddelande:

• Svara aldrig.
• Klicka inte på länkar i mejlet.
• Ta kontakt med kundservice@entercard.com om du får ett sådant mejl. Om du redan har uppgett dina kortuppgifter eller annan personlig information, kontakta spärrservice på tfn. 08-737 14 00 (Swedbank/Sparbanksprodukterna) eller 0771 24 15 00 (övriga produkter).