EnterCards främsta vapen för att bekämpa försök till kreditkortsbedrägerier

Publisert juni 28, 2016

EnterCard arbetar kontinuerligt för att förbättra kortsäkerheten, även under kundernas semester. Vi använder oss därför av marknadens mest avancerade säkerhetssystem som övervakar korttransaktioner i realtid, dygnet runt, veckans alla dagar. Detta system slår larm vid misstanke om obehöriga intrång och kommer i synnerhet till användning under sommarmånaderna då många av EnterCards kunder befinner sig på andra platser än där de vanligen befinner sig.

Turister är ett drömmål för kortbedragare, och då kan det vara bra att veta att EnterCard gör allt de kan för att ta hand om sina kunder och värna säkerheten på deras kreditkort.

  • För EnterCard är goda kundupplevelser väldigt viktigt och vi gör därför allt vi kan för att bekämpa obehöriga intrång och bedrägerier. Våra säkerhetsexperter arbetar dygnet runt och det betalar sig i form av en tryggare vardag för våra kunder, förklarar Freddy Syversen, VD för EnterCard.

Kreditkort är i sig en säker betalningsmetod, men som med allt annat i vår värld finns det alltid en risk att bedragare försöker att lura till sig kundinformation såsom exempelvis kortnummer, PIN-koder och dylikt. Det finns olika former för bedrägeri, men den vanligaste i anslutning till resande är skimming eller ren stöld av kreditkortet.

Vad är skimming?

Skimming innebär att någon gör en kopia av kundens kreditkort medan det belastas med köp och andra transaktioner. För att beskydda sig mot skimming rekommenderar EnterCard sina kunder att skydda sin PIN-kod väl och att inte låta butikens/restaurangens anställda ta med sig kortet ut ur synhåll för kunden samt att kunden bör vara extra uppmärksam när denne blir ombedd att använda magnetremsan istället för chipet på kortet vid betalning.

Stöld av kortet är den näst vanligaste typen av bedrägeri under semestern. För att undvika att bli bestulen på sitt kort rekommenderar EnterCard sina kunder att behandla kortet som en värdehandling. Samtidigt bör man alltid dölja sin PIN-kod väl. Skulle olyckan vara framme och man blir bestulen på sitt kort, rekommenderar EnterCard att man spärrar sitt kort omedelbart så snart upptäckten av stölden gjorts.

Sedan EnterCard införde sitt nya kortsäkerhetssystem 2013, har de dagligen kunnat förhindra en lång rad bedrägeriförsök men ett tillfälle sticker ut lite extra. Systemet fångade upp en onormal aktivitet på kortet till en av EnterCards kunder. En av EnterCards säkerhetsexperter ringer upp kunden och frågar om kunden har kortet kvar. Kunden svarar nej, kortet ligger i hemmet i ett låst skåp och det var ingen hemma då kunden med sällskap var på väg till sommarstugan. EnterCards säkerhetsexpert berättade då att kunden måste ha haft inbrott för det var nyligen gjort ett uttag i en bankomat på kortet. Kunden vände helt om och reste hem. Väl hemma uppdagades det att det mycket riktigt hade varit inbrott. Kunden och dennes sällskap hade rest hemifrån 10:30 och första uttaget hade skett 11:08 så inbrottet måste ha skett strax efter att kunden med sällskap åkt hemifrån.

Hellre förekomma än att förekommas

Det är inte bara kunder som utsatts för bedrägeri, som kontaktats av EnterCards säkerhetsexperter. Om EnterCard upptäcker onormal aktivitet på en kunds kreditkort tar de kontakt med kunden för att försäkra oss om att det inte rör sig om ett bedrägeriförsök. Ett exempel på detta handlar om en kund som befann sig på semester i USA och önskade ta ut pengar i en bankomat. Men de flesta bankomaterna tog ut en hög uttagsavgift. Efter en tid hittar kunden en bankomat som inte har så hög avgift och bestämmer sig för att ta ut $ 300. Strax därefter inser kunden att detta var lite i underkant och tar ut $ 300 till. Direkt därefter får kunden ett samtal från EnterCard som undrar om kunden befann sig i USA och om denne hade gjort två uttag i bankomat efter varandra på den sista tiden. Uttagen hade flaggat i systemet och EnterCard ville stämma av att kunden inte var utsatt för bedrägeriförsök, något som kunden upplevde som väldigt betryggande.

Men vad gör då EnterCards säkerhetssystem?

På det stora hela kan det sägas att EnterCards system har två huvuduppgifter:

  • Systemet övervakar korttransaktioner i realtid för att kunna avvärja eventuella bedrägeriförsök
  • Skickar ut automatiska SMS alternativt e-post till kunder vid misstankar om bedrägeriförsök