EnterCards kunder betalar mer kontaktlöst än någonsin

Publicerad oktober 15, 2020

EnterCards kunder på den skandinaviska marknaden använder sig allt mer av kontaktlös betalning. Även om tillväxten delvis varit stabil över en tid, visar detta på en tydlig förändring i konsumenternas betalningsvanor efter utbrottet av Covid-19 i mars i år. Detta visar siffror från EnterCard.

Stadig utveckling

Norge har länge legat bakom både Sverige och Danmark i antalet kontaktlösa autentiseringar, något som planades ut efter 1 januari 2020, då alla norska betalterminaler skulle stödja kontaktlös betalning.

I alla skandinaviska marknader har ökningen varit stabil efter årsskiftet. Det är först i mars man har kunnat se en tydlig skillnad i konsumenternas betalningsvanor.

Särskilt norska konsumenter har varit snabba med att ställa om sina betalningsvanor i år. Under perioden mars till juli ökade antalet kontaktlösa tillstånd med hela 161 procent.

På den svenska marknaden har antalet kontaktlösa autentiseringar ökat med 43,5 procent från mars till juli och på den danska marknaden låg ökningen på 63,8 procent under samma period.

Kombinerade faktorer gör förändringen möjlig

Ett så tydligt skifte i betalningsvanor bland konsumenter sker inte endast på grund av att myndigheterna i respektive land har rekommenderat att undvika direktkontakt med bland annat betalterminaler.

– En sådan utveckling är möjlig eftersom en stor del av utfärdade betalkort och kortterminaler redan stödjer kontaktlös betalning. Att så många har möjlighet att betala kontaktlöst kommer som ett resultat av teknisk förenkling och en vilja att införa betalningsstandarder, säger Thom Frisell Njerve, Senior Card Specialist på EnterCard.

– Utvecklingen behöver inte nödvändigtvis endast bero på Covid-19 och det faktum att kunder uppmuntras till att inte röra vid betalterminalerna, utan det måste ses i relation med den tekniska utvecklingen och lagstiftning, förklarar Njerve som har mer än 30 års erfarenhet inom kortbranschen.

Läs mer om kontaktlös betalning här.