Låt dig inte luras in i abonnemangsfällor

Publisert november 24, 2015

Varje år luras tusentals svenskar att ”teckna” dyra abonnemang på olika varor, när de egentligen tror att de har beställt ett ”gratisprov” av produkter eller svarat på en enkätundersökning. Det kan vara allt från bantningspiller och hudkrämer till att man har vunnit en Iphone6, men problemet uppstår när företaget lagrar ditt kreditkortsnummer.

EnterCard kontaktas allt oftare av kunder som blivit lurad till att uppge sitt kreditkortsnummer till oseriösa företag. Och vi gör allt att vi kan för att hjälpa kunder som hamnat i en sådan situation. Vi uppmanar därför alltid våra kunder att vara skeptisk till erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna. Läs igenom alla villkor och kontrollera om du samtidigt tecknar ett abonnemang. Det är inte alltid det framgår så tydligt.

Abonnemangsfällor är inget nytt fenomen. Det började med bantningspiller och antirynkkrämer för ett par år sedan. Sedan började olika typer av enkätundersökningar att florera och det senaste är att du får ett e-postmeddelande med beskedet om att du vunnit en Iphone. Gemensamt för samtliga erbjudanden är att de framstår som mycket billigare än vad de i själva verket är, eftersom du oftast samtidigt tecknar ett abonnemang.

Du kanske redan har sett reklamen? På Facebook står det ”Unik antirynkkräm för 1 kr”, men det senaste är att de skapar falska webbsidor som ser ut som äkta webbsidor. Dessa sidor blir bara bättre och bättre och därför är det viktigt att du kontrollerar webbadressen (URL´en) noggrant om du känner dig osäker.

En kund har erbjudits att delta i en tävling, där priset är en iPhone 6s. Det kostar 5 kronor att delta och kunden skriver in sina kreditkortsuppgifter och håller tummarna för att han är den lyckliga vinnaren. Vad han inte lägger märke till är att han samtidigt tackat ja till ett abonnemang som innebär att en betydande summa pengar kommer att dras från kundens kreditkort varje månad.

Vad ska du göra om du tror att du har lurats in i en abonnemangsfälla?

  • Kontakta leverantören och försök att avsluta abonnemanget. Kom ihåg att dokumentera all kontakt med säljaren. Det kan behövas om du vill lämna in en reklamation.
  • Om beloppet fortsätter att dras från ditt konto, ta kontakt med vår kundtjänst eller din kortutfärdare.

Om du misstänker att du har blivit lurad, så är du tyvärr inte ensam om detta. Enligt statistik från Consumer Conditions Scoreboard från 2015, har nära 27 procent av alla svenskar fått problem efter att de har beställt ett prova-på paket eller tackat ja till ett ”gratis” abonnemang på nätet.