Nytt molnbaserat verktyg hjälper oss att bekämpa fler bedrägerier

Publicerad May 19, 2017

Under våren har Entercard implementerat ett nytt verktyg för att förbättra vår kontinuerliga kamp mot kortbedrägerier. Det molnbaserade systemet, som levereras av FICO, är nu fullt integrerat som en del av de verktyg som Entercards bedrägerispecialister använder för att upptäcka och förebygga bedrägerier.

Entercards bedrägerispecialister har en dygnet runt-service och upptäcker och förebygger 9 av 10 bedrägeriförsök. Med det nya verktyget hoppas de kunna förbättra sitt arbete ännu mer.

-Det molnbaserade systemet ger oss större flexibilitet till att hjälpa våra kunder med ett bättre bedrägeriskydd, säger Yannick Leclerc, chef för bedrägeriavdelningen på Entercard. Vi får bättre kontroll på hur vi kommunicerar med kunder när vi misstänker bedrägeri, vilket i sin tur hjälper oss att förbättra kundresan ur ett bedrägeriperspektiv.

Leclerc avslöjar att kampen mot denna typ av bedrägeri är oerhört viktigt. Inte bara för våra kunder och samarbetspartners, utan också för att varje tillfälle vi upptäcker och förhindrar faktiskt är pengar som potentiellt skulle kunna hamna i händerna på terrorister, internationell maffia och i kriminella miljöer.

-Att se till så att våra kunders pengar är säkra och hålls borta från brottslingar är en stark motivation i vårt arbete, säger Leclerc.

-Entercard kan kontakta sina 1,7 miljoner kunder automatiskt och i realtid via FICO:s Fraud Resolution Manager. Det är inte längre tillräckligt att enbart upptäcka och förebygga bedrägerier – kunds upplevelse av händelsen är en kritisk faktor, säger Dylan Jones som ansvarar för FICO:s verksamhet i Norden.

-Vi ser att fler och fler skandinaviska långivare vill förbättra den här delen av bedrägeribekämpningsprocessen. Entercard ligger i framkant inom detta område, säger Dylan Jones.