Phishing – inte lämna ut personlig information

Bedrägeri via e-post eller sociala nätverk kallas även för phishing och är en metod som syftar till att samla in känslig information från dig. När avsändaren fått in informationen är tanken att informationen skall användas i olagligt syfte som t ex att ta ut pengar från ditt bankkonton, stjäla din identitet.

Lämna inte ut personlig information

En tumregel är att EnterCard aldrig ber dig, via e-post eller andra sociala medier, att lämna ut dina koder, personnummer eller kredit – och bankkortsnummer. Om du får ett sådant mejl, bör du vara extra försiktig. Det kan vara en bedragare som försöker lura till sig personlig information.

Så vet du att det är ett falskt e-postmeddelande:

• Om avsändaradressen och/eller domännamnet inte tillhör EnterCard
• Om du ombeds att lämna ut dina kortuppgifter för att ditt köp ska kunna genomföras eller för att kortet inte ska spärras

Om du misstänker att du fått ett falskt e-postmeddelande:

• Svara aldrig
• Klicka inte på länkar i mejlet
• Ta kontakt med kundservice@entercard.com om du får ett sådant mejl. Om du redan har uppgett dina kortuppgifter eller annan personlig information, kontakta spärrservice på tfn. 08-737 14 00 (Swedbank/Sparbanksprodukterna) eller 0771 24 15 00 (övriga produkter)