Phishing via e-post

Bedrägeri via e-post eller sociala nätverk kallas även för phishing och är en metod som syftar till att samla in känslig information från dig. När avsändaren/bedragaren fått in informationen är tanken att informationen skall användas i olagligt syfte som t ex att ta ut pengar från ditt bankkonto eller stjäla din identitet.

Det finns i huvudsak två typer av phishing över e-post:

Ett exempel på phishing, är e-post som är designat att se ut som om det kommer från ett legitimt företag eller organisation, men har en falsk avsändaradress.

 

Mailet uppmanar dig att lämna ut information genom att du t.ex. ska svara på meddelandet eller via en länk i mailet gå till en falsk webbsida (som ser ut som ett företags webbsida) för att där få dig att lämna ut känslig information. Om du redan har uppgett dina kortuppgifter eller annan personlig information, vänligen kontakta omedelbart spärrservice på tfn. 08-737 14 00 (Swedbank/Sparbanksprodukterna) eller 0771 24 15 00 (övriga produkter).

Ett andra exempel,  är e-post som innehåller lockande erbjudande samt med en länk till ett företag., När du klickar på länken så installeras ett program utan att du märker det, en så kallad Trojan. Programmet som körs på datorn (utan att det märks) samlar in känslig information så som användarnamn och lösenord till banktjänster, och skickar den vidare till bedragaren.

 

Sociala nätverk

På sociala medier tar vi ofta för givet att det är våra vänner vi pratar med, men har vi otur så kan det vara någon helt annan. Det är inte ovanligt att personer får sina konton på sociala medier kapade och att bedragaren sedan försöker lura deras vänner på lösenord och kontouppgifter r så att de kan logga in i Internettjänsten. Skulle någon av dina vänner fråga dig om lösenord eller kontouppgifter är sannolikheten stor att det är en bedragare, och inte din vän som ställt frågan.

Lämna inte ut personlig information

En tumregel är att Entercard aldrig ber dig, via e-post eller andra sociala medier, att lämna ut dina koder, personnummer eller kredit- och bankkortsnummer. Om du får ett sådant mejl, bör du vara extra försiktig. Det kan vara en bedragare som försöker lura till sig personlig information.

Så vet du att det är ett falskt e-postmeddelande:

  • Om avsändaradressen och/eller domännamnet inte tillhör Entercard
  • Om du ombeds att lämna ut dina kortuppgifter för att ditt köp ska kunna genomföras eller för att kortet inte ska spärras

Om du misstänker att du fått ett falskt e-postmeddelande:

  • Svara aldrig
  • Klicka inte på länkar i mejlet
  • Ta kontakt med kundservice@entercard.com om du får ett sådant mejl. Om du redan har uppgett dina kortuppgifter eller annan personlig information, kontakta omedelbart spärrservice på tfn. 08-737 14 00 (Swedbank/Sparbanksprodukterna) eller 0771 24 15 00 (övriga produkter)