Stark kundautentisering

Den 14 september 2019 träder ändringar av betaltjänstlagen i kraft som innebär höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EES. Detta sker primärt för att minska risken för bedrägerier och kan påverka hur du som kund gör dina betalningar eftersom det i många fall kommer krävas att betalningen sker med så kallad stark kundautentisering.

Vad är stark kundautentisering?

När EnterCard får ett betalningsuppdrag är det viktigt att veta vem som beställer uppdraget. Den kontrollen sker genom en identifiering som visar att du är du. Stark kundidentifiering är när flera komponenter (något du kan, något du är, något du äger) oberoende av varandra används, vilket ger ett extra skydd mot obehöriga transaktioner.

Ett konkret exempel på en sådan identifiering är signering med Mobilt BankID som kräver att du identifierar dig med fingeravtryck eller ansiktsidentifiering på en telefon som är knuten till dig själv.

Vilka betalningar omfattas enligt huvudregeln av kravet på stark kundidentifiering?

  • Onlinebetalningar på internet inom EU/EES
  • Betalning i butik inom EU/EES
  • Betalning inom EU/EES med Mobila enheter/klockor m.m. (Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay med mera)

De viktigaste förändringarna:

  • När du vill handla i butik eller online, kan du framöver behöva göra ytterligare verifiering av att du är du med till exempel Mobilt BankID.
  • När du vill handla med kort i butik, kommer du framöver behöva ange din PIN-kod till kortet oftare. Om du inte kommer ihåg din PIN-kod, logga in på din Mina sidor där du kan hitta din PIN-kod.
  • I de fall en butik, (gäller både vanliga butiker och onlinebutiker), inte följer de nya reglerna kan en betalning komma att nekas.

Vad behöver du göra/förbereda:

Vad innebär det här för mig:

  • Den största förändringen kommer vara vid onlineköp, vid till exempel betalning, registrering av dina kortuppgifter på hemsidor, i appar med mera där det inte längre kommer vara möjligt att endast ange dina kortuppgifter utan du kommer behöva göra ytterligare verifiering av att du är du.
  • Du kommer oftare att bli ombedd att ange din PIN-kod till kortet vid betalning i butikers terminaler.
  • Du kommer fortfarande kunna betala kontaktlöst (blippa) med ditt kort i butikers terminaler men du kan oftare bli ombedd att ange din PIN-kod vid betalningen.
  • Kortbetalning där du tidigare skrivit under ett kvitto och legitimerat dig själv (till exempel för att du inte kommer ihåg din kod), kan framöver komma att nekas och kräva att du anger din PIN-kod.

Var även fortsättningsvis uppmärksam på:

  • Se till att vi alltid har aktuella kontaktuppgifter till dig, såsom telefonnummer och email-adress.
  • Precis som tidigare gäller det att se upp för bedrägeriförsök. Om någon annan uppmanar dig att logga in på Mina Sidor och ber dig använda Mobilt BankID, avstå!

Lämna aldrig ut kort eller uppgifter om ditt kort till någon annan, till exempel PIN-kod, kortnummer eller CVC/CVV-kod. Detta oavsett hur trovärdig kontakten verkar vara. Kontakta alltid EnterCard om du är osäker.