Integritetspolicy

Här kan du läsa mer om hur vi på Entercard behandlar personuppgifter.

Personuppgifter är uppgifter som kan kopplas till dig som privatperson, exempelvis personnummer, adress, telefonnummer, kreditvärdering och liknande.

Det är viktigt för oss att du vet vilka slags uppgifter vi samlar in och hur vi hanterar din integritet.

Ladda ner vår fullständiga integritetspolicy.

Behandling av personuppgifter

Vilken information har vi om dig?

Vi behandlar och lagrar personuppgifter i samband med ansökan om kreditkort, privatlån eller annan tjänst vi erbjuder. Vi lagrar även information om din användning av våra produkter och tjänster. Information om din finansiella status får vi från offentliga registrerade kreditvärderingsinstitut och tillgängliga skuldregister.

För att marknadsföra för våra tjänster använder vi olika marknadsföringsbyråers databaser. Vi lagrar inte informationen längre än nödvändigt.

Så använder vi personuppgifter

Upplysningarna vi har registrerat om dig använder vi först och främst till uppföljning av dig som kund, informera om produkterna du har hos oss och upplysa dig om dina rättigheter. Vi använder även uppgifter om dig när vi behandlar ansökningar, i vår kundadministration, när vi fakturerar, ger dig erbjudanden och rekommendationer samt när vi fullföljer avtalen vi har ingått med dig.

I tillägg behandlar vi personuppgifter till följande ändamål:

  • Uppfylla rättsliga förpliktelser och uppdrag från myndigheter
  • Kunduppföljning och marknadsföring
  • Riksklassificering av kunder och kreditportföljer
  • Förebyggande och avslöjande av straffbara handlingar

Användning av cookies

Vad är en cookie?

Vi samlar in uppgifter om besökare på våra webbsidor för att se hur våra kunder tar del av vår information. När en kund besöker våra webbsidor (www.entercard.se) registrerar vi olika typer av information i en ”cookie”. En cookie är en lite textfil som lagrar data från sidan du varit inne på. Den är inte skadlig och innehåller inte virus. Textfilen innehåller information om dig, det är till exempel  den som gör det möjligt för webbsidan att komma ihåg dig.

Vilken information registreras?

När du besöker våra webbsidor registrerar vi olika typer av information om dig, såsom vilken webbläsare du använder, om du är på mobil eller desktop, vilka sidor du besöker och om du väljer att ansöka om en produkt. Informationen samlas ihop och lagras med hjälp av cookies och vid några fall din IP-adress. Trafiken mellan våra servrar och din webbläsare krypteras och lagras enligt stränga datasäkerhetskrav.

Varför använder vi denna data?

Datan vi samlar in används till analytiska ändamål. Vi vill optimera webbsidan så att du får den bästa möjliga användarupplevelsen, både i form av sidfunktionalitet och innehåll. För att göra detta möjligt använder vi Google Analytics. Detta verktyg använder anonyma cookies för att identifiera unika besökare via webbläsning. I tillägg till detta lagrar Google Analytics även kampanjinformationen för användaren.

Marknadsföring

Vi använder cookies som utfärdas av en tredje part för att ge dig mer relevanta annonser och erbjudanden i andra kanaler. Datan är baserad på innehållet på sidorna du besökt. Denna information blir aggregerad innan den skickas till en tredje part. Dataskyddsförordningen (GDPR) reglerar närmare användning av kunduppgifter till detta ändamål. Tredjepartsaktörer vi använder är Google, YouTube, Facebook.

Inställningar för användning av Cookies i webbläsare

Genom att tillåta användning av Cookies möjliggör du en mer relevant användarupplevelse av webbsidan. Om du ändå vill ändra på detta kan du göra det via inställningar i din webbläsare. På google.com finner du beskrivningar på hur du kan inaktivera Cookies.

Insyn

Önskar du insyn i uppgifterna?

Du har rätt till insyn i hur vi behandlar och lagrar dina uppgifter. Önskar du se vilken data vi har lagrat om dig eller hämta din data i ett maskinläsligt format, logga in på vår portal. Här använder vi BankID för en säker inloggning. I portalen får du tillgång till alla dina aktiva och inaktiva konton hos oss. Du kan även ta kontakt med vår kundservice.

Misstanke om obehörig åtkomst

Om du misstänker att en av våra anställda har gjort ett obehörigt tillträde ber vi dig ta kontakt med vårt dataskyddsombud via e-post på dpo@entercard.com eller via telefon +46 8 737 1400. Dataskyddsombudet hjälper dig vidare i processen, och du kan kräva att vi genomför en internutredning för att bekräfta eller avskriva misstanken. Du blir informerad om utredningens resultat. Om det kommer fram att din misstanke är berättigad, informeras du om detta.

Vi svarar på alla beställningar om insyn på fort som möjligt och senast inom 30 dagar. I vissa fall kan det ta längre tid att behandla beställningen, då ger vi besked om detta och håller dig uppdaterad.

Samtycke

Vad är ett samtycke?

Du väljer själv om och hur du vill ta emot information och erbjudanden från oss. Ett samtycke gäller endast om det är:

  • Informerat: Du har mottagit information som gör att du förstår vad du samtycker till.
  • Frivilligt: Vi kan inte kräva ett samtycke, det är något du väljer att ge oss.
  • Tydligt: Du måste själv göra en aktiv handling när du ger samtycket.
  • Specifikt: Det är specificerat vad samtycket gäller.

Du kan uppdatera dina samtycken på Mina Sidor eller genom att ta kontakt med kundservice.

Ljudupptagning

Om ljudupptagning och lagring

Vi spelar in alla samtal till vår Kundservice. Ljudinspelningen används i trygghetssyfte för din och våran skull, samt för att kunna säkerställa vad du och handläggaren har kommit överens om. Inspelningen kan även komma att användas i kvalitetssäkrings- och utbildningssyfte. Vi lagrar inspelningarna i upp till 45 dagar.

Din rätt till invändning och begränsning

Invändningsrätt

Om du inte önskar få erbjudanden från oss, har du rätt att invända mot användning av dina personuppgifter för direktmarknadsföring. För att invända mot detta, logga in på personuppgiftsportalen eller ta kontakt med vår kundservice. Kunder som har kreditkort genom sin lokala bank måste kontakta kundservice. Du väljer själv om invändningen gäller för e-post, telefon, postutskick eller sms.

Du kommer fortsätta få information som vi är förpliktigade att ge dig, även om du invänder vår rätt att använda dina personuppgifter för marknadsföring.

Rätt till begränsning av behandling

Om villkoren för begränsning av behandling är uppfyllda (jmf. art 18 i GDPR) kan du som kund kräva att Entercard begränsar behandlingen av dina personuppgifter. Det innebär att personuppgifterna inte kan användas, utan endast lagras.

Behov av begränsning av behandling kan till exempel inträffa när en kund vill korrigera informationen i en kreditbedömning som de anser innehåller fel, utan vidare behandling av ansökan.

Kontakta vårt dataskyddsombud på e-post dpo@entercard.com eller telefon +46 8 737 1400 för mer information.

 

Automatiserat beslutsfattande

Hur använder vi automatiserat beslutsfattande?

Vi använder automatiserad beslutsfattande när vi behandlar ansökningar för att säkerställa en objektiv behandling och skydda din integritet. När behandlingen sker automatiskt analyserar vi både informationen du uppger i ansökan, information från kreditvärderingsföretag, data från våra egna system, kampanjdata och våra egna kreditvärderingsmodeller.

När vi övervakar bedrägeri, penningtvätt och finansiering av terrorism, och genom att spärra kort vid sen betalning använder vi också automatiskt beslutsfattande.

Du kan begära manuell behandling av din ansökan, och om du vill ha mer information om ett beslut som vi tagit kan du kontakta vår kundservice.

Radera data

När raderar vi din data?

Vi avslutar din kundrelation när du inte längre har något avtal med oss. Vi lagrar dina personuppgifter i enlighet med reglerna kring bokföring och penningtvätt, och vi lagrar nödvändig information om din kundrelation fram till utgången av den aktuella produkten. Därefter tar vi bort kundrelationen från våra system.

 

Ladda ner vår fullständiga integritetspolicy här