Lämna inte ut dina kreditkortsuppgifter till falska Microsoftanställda

Publisert juni 16, 2015

Uppger du ditt kreditkortsnummer till någon du nyss träffat på gatan? Knappast. Tänk på att samma sak gäller för människor som kontaktar dig via telefon eller e-post, oavsett vilket företag de säger sig representera.

Tänk att telefonen ringer. Personen i andra änden utger sig för att vara en representant från Microsofts supportavdelning. Personen påstår att din dator är utsatt för virus eller liknande och att du riskerar att förlora all data på hårddisken. Personen ber dig att godkänna en uppdatering. Och det måste ske nu. Uppdateringen kostar 1 000 kronor.

Du tänker: Microsoft är ett seriöst företag och jag har ingen erfarenhet av datorer. Varpå du uppger ditt kreditkortsnummer. Samtidigt som samtalet pågår, får en av EnterCards säkerhetsexperter en varning om en pågående transaktion. Bedragaren försöker få igenom en överföring från ditt kreditkort via Western Union.

”Inom EnterCard sätter vi alltid säkerheten främst. Kunden ska alltid känna sig trygg när de använder våra produkter. Därför sträcker sig våra säkerhetsexperter långt i ansträngningarna för att stoppa kreditkortsbedragare”, säger Carina Björkefors VD på EnterCard Sverige.

Sommaren är högsäsong för kreditkortsbedragare

”Medierna har under lång tid rapporterat om falska Microsoftanställda som försöker få privatpersoner att uppge sina kreditkortsnummer. EnterCard rekommenderar därför alltid sina kunder att vara försiktiga med att ge ut sina kreditkortsuppgifter, lösenord eller pin-koder, om de inte själva har inlett kontakten”. 

”Historiskt sett har vi haft incidenter där bedragare säger sig representera Itunes men vanligaste och mest uppmärksammande fallen på senare år är personer som påstår sig representera Microsofts supportavdelning. Samtidigt använder sig kortbedragare av allt mer förfinade tillvägagångssätt och därför rekommenderar vi alltid våra kunder om att vara uppmärksam och försiktiga”.

EnterCards tips för att undvika bedrägerier

  • Ställ dig frågan om det är troligt att ett stort IT-företag ringer runt och erbjuder support? Vid minsta osäkerhet, be om personens namn och be om att få ringa tillbaka.
  • Gå till källan. När du använder tjänster från Microsoft, Paypal eller Apple, gå direkt till deras hemsida.
  • Kontrollera webbadresser till webbplatserna när du beställer eller köper en produkt.
  • Om du får ett e-postmeddelande med stavfel, udda ordföljd eller felaktigt ordval finns det oftast anledning att bli misstänksam. Det kan vara ett tecken på bedrägeri.