Frågor och svar

I listan nedan hittar du de vanligaste frågorna kring våra kortprodukter och tjänster.

Adressändring

Jag har flyttat, behöver jag uppge min nya adress till EnterCard?

Vi uppdaterar våra adressuppgifter en gång i veckan. Det innebär att du inte behöver kontakta oss efter att du adressändrat genom Skatteverket.

Observera att detta inte gäller för Visa Business Card, vänligen kontakta kundtjänst 08-737 12 00 för adressändring gällande denna produkt.

Jag kommer att jobba/studera på annan ort, behöver jag uppge min tillfälliga adress till EnterCard?

Ja, du kan skicka en skriftlig adressändring per brev eller fax där du anger att din adressändring är temporär. Om du tillfälligt har bytt adress och inte tänker göra någon adressändring kan du välja alternativet e-faktura för att du säkert ska få din faktura varje månad.

Ansökan om kort

Jag har fått avslag på min ansökan om kreditkort, vad beror det på?

Det kan bland annat bero på att du har en betalningsanmärkning eller för låg inkomst. Vi gör alltid en samlad kreditbedömning för att säkerställa att du har förmåga att betala tillbaka din kredit.

Hur lång tid tar det innan jag får kort och PIN-Kod?

Kortet skickas till dig inom 3-5 vardagar. När kortet skickas från vår kortleverantör får du ett SMS. PIN-koden kommer med posten några dagar efter att du har fått kortet.

BankID

Vad är BankID?

BankID är en elektronisk legitimation som du använder på Internet och som motsvarar ditt ID-kort eller körkort. Med BankID kan du logga in på internetbanken/Mina sidor. Där hittar du all information om ditt kort. Du kan bland annat se dina transaktioner, saldo och utnyttjad kredit. Läs mer på www.bankid.com

Hur skaffar jag mobilt BankID?

BankID är en fil som du kan ladda ner och spara på din dator från din internetbank. Mobilt BankID är en ”app” för mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett mobilt BankID. Detta gör du hos din internetbank. Med ett mobilt BankID kan man legitimera sig och göra elektroniska underskrifter och innehåller uppgifter som ditt namn och personnummer. Du väljer själv ditt lösenord eller din pinkod.

Banksekretess

Varför kan jag inte få personlig information sänt via e-post?

Banksekretess är en lagstiftning som innebär att ditt engagemang i banken är sekretessbelagd. Den omfattar alla engagemang och alla uppgifter som du har hos banken. Banksekretessen upphör inte att gälla om kontot avslutas. Via internetbanken/Mina sidor är du identifierad och kan kommunicera med oss på ett säkert sätt.

Kan en nära anhörig få information om mitt konto?

Om du önskar att någon annan tar del av information gällande ditt konto kan du kontakta Kundservice för att få fullmaktsblankett hemskickat.

Faktura och betalning

När börjar jag betala ränta?

Du har upp till 55 räntefria dagar på dina inköp. En gång i månaden får du en faktura med saldo och en översikt av var och när du använt kortet. Räntan beräknas från förfallodatum på det belopp som du har lämnat kvar.

Vad är e-faktura och hur skaffar jag en sådan?

e-faktura är ett elektroniskt dokument och ersätter den faktura som du får hemskickat. Du anmäler e-faktura via din internetbank. På e-fakturan aviseras alltid ditt lägst att betala belopp, dvs 3% av ditt totalt utgående saldo. Om du önskar att göra en större inbetalning så kan du ändra beloppet innan du godkänner din e-faktura.

Kan jag själv välja vilket belopp som ska betalas tillbaka varje månad?

Ja, men minimibeloppet på din faktura är det belopp som du minst måste betala varje månad.

Hur ansöker jag om betalningsfri månad?

Du har rätt till två betalningsfria månader per kalenderår förutsatt att villkoren för detta uppfylls. Du kan ansöka om en betalningsfri månad via Mina sidor.

Kan jag betala via autogiro?

Det finns möjlighet att anmäla autogirobetalning av din faktura. Du kan själv välja om du vid autogirobetalning vill betala totalt utgående saldo eller det lägsta beloppet. För anmälan av autogirobetalning, kontakta Kundservice.

Kortanvändning

Hur fungerar ett betal – och kreditkort?

Med ett betal-och kreditkort får du en månatlig faktura istället för att köpet dras direkt från ditt bankkonto. På fakturorna redovisas alla köp och uttag under den senaste perioden. Du kan varje månad välja om du vill betala hela beloppet du utnyttjat eller dela upp din betalning. Väljer du att betala hela skulden tillkommer ingen ränta. Delar du istället upp betalningen tillkommer en ränta på den utnyttjade krediten som återstår på kontot.

Vad är räntefri kredit?

Genom att använda våra betal-och kreditkort har du en räntefri period fram tills dess att din faktura förfaller. Du har upp till 55 räntefria dagar på ditt betal-och kreditkort.

Fungerar mitt kort utomlands?

De flesta länder accepterar kortbetalningar med MasterCard eller Visa. Vi rekommenderar att du för säkerhets skull hör med din resebyrå alternativt ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka. Information om var du kan hitta uttagsautomater finns på MasterCards hemsida respektive Visas hemsida.

När jag ska betala med mitt kort utomlands får jag ibland frågan om jag vill betala i svenska kronor. Är det bra att göra det?

EnterCard rekommenderar alltid sina kunder att betala i lokal valuta. Då slipper du eventuella kursskillnader.

Jag kan inte betala med mitt kort, vad kan det vara för fel?

Att ett kort inte fungerar i en butik kan bero på en mängd olika saker. Det kan t. ex. vara tekniska problem som gör att butiken inte får information om kortet är giltigt, att kortet är spärrat eller att kreditgränsen är uppnådd etc. Om du vill ha mer information, kontakta Kundservice.

PIN-kod

Jag har glömt PIN-koden, vad gör jag?

Logga in på Mina sidor. Där kan du se din PIN-kod. Under ”Kort” på förstasidan trycker du på ”Se PIN” och följ anvisningarna (gäller ej Swedbanks och Sparbanks kort)

Hur ändrar jag min PIN-kod?

Du kan ändra din PIN-kod under Mina sidor. Din nya PIN-kod kommer inte vara aktiv förrän du har fått ditt nya kort från oss. Det får du inom sju arbetsdagar. Under tiden kan du fortfarande använda ditt gamla kort med din gamla PIN-kod. Läs vår guide om hur du ändrar din PIN-kod.

Vad är CVC/CVV?

En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet. På American Express är koden fyrsiffrig och finns tryckt på framsidan av kortet.

Reklamation av köp

När kan jag reklamera ett köp/uttag?

Har dina beställda varor inte dykt upp? Har du upptäckt ett kortköp som du själv inte har gjort? Har du blivit belastad två gånger för ett köp? Fick du inte ut det begärda beloppet från automaten? Du har i dessa situationer möjlighet att göra en kortreklamation.

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla underlag på din kontakt med butiken, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med, kvitton eller e-post och brev. Vi rekommenderar alltid våra kunder att kommunicera skriftligt med butiken.

När du upptäcker ett köp som du inte är delaktig i eller inte känner igen ska du omedelbart ringa och spärra ditt kort. Därefter kan du göra en kortreklamation.

Finns det en tidsgräns för reklamation?

Enligt kortvillkoren ska köp/uttag reklameras utan onödigt dröjsmål från det att den obehöriga eller felaktiga transaktionen upptäcks. Enligt Konsumentköplagen ska reklamation göras inom skälig tid från det att felet upptäcks, två månader anses alltid vara inom skälig tid.

Vad händer när jag skickat in min reklamation?

När vi har mottagit din reklamation så skickar vi ett bekräftelsebrev eller e-post till dig.
Under handläggningstiden rättar vi tillfälligt ditt konto. Beroende på vad reklamationen gäller så kan handläggningstiden vara allt mellan 1 vecka upp till 6 månader.
När utredningen är klar skickar vi dig ett skriftligt besked om du fått din reklamation godkänd eller inte.

Vad ska jag göra om jag inte får hjälp av butiken när jag vill reklamera en vara?

Om butiken är ovillig att hjälpa till, eller om de inte kan hjälpa till, så fyller du i vår reklamationsblankett. För att vi ska kunna hjälpa dig och driva din reklamation vidare, och för att ditt ärende inte ska dra ut på tiden, är det viktigt att du fyller i blanketten så korrekt och fullständigt som möjligt. Glöm inte att bifoga all relevant information, såsom kvitton, avtal och polisrapport.

Saldo och kredit

Hur får jag veta vad mitt saldo är?

Ditt saldo ser du på ditt faktura som vi skickar varje månad. Du kan också snabbt och enkelt logga in på Mina sidor/internetbanken eller i din app/mobilbanken för att se saldo och korttransaktioner.

Vad är kreditgränsen och hur bestäms den?

Vi är alltid noga med att sätta en rimlig kreditgräns utifrån din ekonomiska situation. Kreditgränsen baseras i huvudsak på din kreditvärdighet och ekonomiska historik.

Kan jag höja min kredit?

Du kan ansöka om höjd kredit genom att logga in på Mina sidor/internetbanken eller ansöka genom att fylla i baksidan på din faktura. Där fyller du i dina uppgifter och skickar in till EnterCard. Du kan även ansöka om en höjning genom att ringa till Kundservice.

Hur mycket betalar jag i ränta på den kredit jag utnyttjat?

Den aktuella årsräntan hittar du på din månatliga faktura.

Säkerhet och spärr av kort

Hur spärrar jag mitt kort?

Om du misstänker att kortet har kommit i orätta händer eller inte vet var det är, ska du omedelbart ringa spärrlinjen 0771-24 15 00 eller 08-411 10 11 för Swedbank-kort. I övriga fall kontaktar du EnterCards Kundservice.

Hur får jag ett nytt kort?

Om du har tappat bort ditt kort kan du beställa ett nytt genom att ringa Kundservice.

Vad är phishing?

”Phishing” innebär att bedragare försöker komma över känslig information exempelvis via telefon eller e-post. Du kan som kund bli ombedd att lämna ut kortnummer och koder. Vi vill uppmana våra kunder att ALDRIG lämna ut känslig information till någon obehörig. Kom ihåg att vi på EnterCard aldrig begär in uppgifter som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.

Vad är skimming?

Skimming är kopiering av den information som finns på magnetremsan på ditt kort. Syftet är att tillverka ett falskt kort. På grund av denna säkerhetsrisk tillåter inte EnterCard köp med magnetremsa i de fall där det finns chip alternativ.

Överföring av pengar

Kan jag föra över pengar till mitt bankkonto?

Du kan snabbt och enkelt föra över pengar till ditt bankkonto genom att göra en saldoöverföring via Mina sidor eller med hjälp av blanketten på baksidan av din faktura.

Identifiering

Varför behöver ni uppdatera min identifiering?

För EnterCard är det viktigt att du som kund känner dig trygg hos oss. Lagen om penningtvätt ställer höga krav på att banker och kreditutgivare har god kännedom om dig som kund och dina bankaffärer. Precis som alla andra banker och kreditutgivare behöver vi ha uppdaterad information om dig och ditt engagemang hos oss. Det innebär bland annat att vi behöver identifiera alla kunder som vill använda våra produkter och tjänster.

Att vi ber dig om detta innebär inte att vi misstänker penningtvätt. Vi måste hämta in uppgifter från alla kunder och informationen vi tar emot omfattas av banksekretess.

Logga in på Mina Sidor för din produkt eller i appen.

Genom att logga in med ditt BankID uppdateras automatiskt dina uppgifter hos oss.

Om du inte har något BankID kan du alltid kontakta din bank för att skapa ett.

Vad händer om jag inte identifiera mig?

Har vi inte fått fullgod identifiering från dig är vi tvungna att avsluta kundrelationen. Det innebär att ditt konto och kort hos oss kommer avslutas och du kommer inte längre kunna använda våra tjänster. Om du har en skuld på ditt kort kan du fortsätta att betala av skulden i din egen takt.

Logga in på Mina Sidor för din produkt eller i appen.

Genom att logga in med ditt BankID uppdateras automatiskt dina uppgifter hos oss.

Om du inte har något BankID kan du alltid kontakta din bank för att skapa ett.

Varför finns lagen om penningtvätt?

Syftet med penningtvättslagen är att finansiella företag som banker och kreditutgivare ska arbeta för att förhindra att deras verksamhet utnyttjas av personer som vill tvätta pengar eller finansiera terrorism.

Vi som kreditutgivare bidrar till att förhindra detta genom att bland annat identifiera varje enskild kund. Om vi, av någon anledning, inte har den information vi behöver måste vi kontakta kunden och efterfråga den. Vi har också en skyldighet att löpande följa upp att den information vi har stämmer och är aktuell.

Jag har inte möjlighet att logga in med BankID, hur gör jag då?

Har du ingen möjlighet att logga in kan du enkelt skaffa BankID hos din bank. Vi har även tagit fram en guide hur du skaffar BankID hos de vanligaste bankerna. Har du frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice.

Varför behöver EnterCard inhämta extra information om jag är en person i politiskt utsatt ställning/familjemedlem till en sådan person? (PEP)

Penningtvättslagen ställer höga krav på att finansiella företag som banker och kreditutgivare har god kunskap om sina kunder och deras bankaffärer. När det gäller personer i politiskt utsatt ställning (PEP) måste vi inhämta extra information. Enligt penningtvättslagen anses en PEP genom sin ställning utgöra en större risk för att utnyttjas för bland annat mutbrott. Detsamma gäller för familjemedlemmar och kända medarbetare till en PEP.

Vi ber dig därför logga i ditt korts internetbank och fylla i det formulär som visas när du har loggat in med BankID.

Läs mer om Personer i politisk utsatt position.

Jag har inte möjlighet att logga in med BankID och besvara formuläret, hur gör jag då?

Om du inte har BankID ber vi dig vänligen kontakta Kundservice för att få en blankett hemskickad istället. Om EnterCard inte erhållit svar från dig kommer EnterCard inte kunna bevara affärsrelationen eftersom tillräcklig kundkännedom inte uppnåtts, då vi enligt penningtvättslagen är skyldig att inhämta extra information om ditt kortanvändande.

Hur använder ni mina personuppgifter?

Upplysningarna vi har registrerat om dig använder vi först och främst till uppföljning av dig som kund, informera om produkterna du har hos oss och upplysa dig om dina rättigheter.

I tillägg behandlar vi personuppgifter till följande ändamål:

  • Uppfylla rättsliga förpliktelser och uppdrag från myndigheter
  • Kunduppföljning och marknadsföring
  • Riksklassificering av kunder och kreditportföljer
  • Förebyggande och avslöjande av straffbara handlingar

Läs mer om hur EnterCard behandlar dina personuppgifter.