Säker kortanvändning

Du kan känna dig trygg när du använder ditt kreditkort. Att handla med kort i stället för kontanter innebär en större säkerhet både för dig och köpstället. Men tänk på att kreditkortet är en värdehandling, därför ber vi dig att använda det med omsorg och alltid spärra det omedelbart om du märker att det kommit bort eller blivit stulet.

Tänk på att:

  • Signera ditt kreditkort
  • Anmäl omedelbart om du tappar kreditkortet. Du kan kontakta spärrservice dygnet runt
  • Kontrollera alltid beloppet innan du signerar och tänk på att spara kvittot
  • Lämna aldrig ut uppgifter om ditt kreditkort och/eller PIN-kod via mejl eller telefon
  • Du kan tryggt ange ditt kortnummer som betalning för varor och tjänster på seriösa internetsidor
  • Förvara aldrig kort och pinkod tillsammans – det bästa är om du kommer ihåg koden
  • Lägg aldrig ifrån dig kortet på offentliga ställen. Och se till att få tillbaka kortet så snart du har gjort ett inköp
  • Om du ser något misstänkt/onormalt med kortterminalen bör du inte betala med den. Det förekommer att personer i ohederligt syfte har satt upp en ”fuskkortläsare”
  • Använd inte en uttagsautomat som du misstänker har blivit manipulerad. Hör då av dig till den bank det berör och berätta om dina misstankar
  • Stå nära uttagsautomaten så att ingen ser när du slår in din PIN-kod. Rapportera om automaten inte returnerar ditt kort. Ring genast Spärrservice på tfn 0771-24 15 00
  • Var försiktig om en okänd person erbjuder dig hjälp när du försöker ta ut kontanter
  • Hantera alltid kvitton, kontoutdrag och saldobesked med omsorg
  • Lämna aldrig ut din kod till någon annan person

Om du tappar kreditkortet, blir bestulen eller någon obehörig använt det, måste du spärra det omedelbart. Ring Spärrservice på tfn 0771-24 15 00 (från utlandet +46 771 24 15 00). Spärrservice har öppet dygnet runt.